Geplaatst op: 24-09-2021 Geschreven door: Redactie Leestijd: 7 minuten
RecyBEM: afvalbeheerbijdrage op caravanbanden

RecyBEM: afvalbeheerbijdrage op caravanbanden

Sinds 1 april 2004 geldt er op autobanden een verplichte afvalbeheerbijdrage. Dat dit sinds 2007 ook geldt voor de banden van caravans (en aanhangers) is inmiddels bekend bij de meeste ondernemers in deze sector. Toch heeft een mailing van RecyBEM eind 2020 veel ondernemers op dit gebied nog eens wakker geschud.

RecyBEM is een inzamelings- en verwerkingssysteem dat is opgezet door De Vereniging Band en Milieu. Ingezamelde banden worden op een milieuverantwoorde manier verwerkt en vinden een nieuw leven in tal van toepassingen. Een aantal bedrijven was zich niet geheel bewust van het feit dat het RecyBEM-systeem in 2015 algemeen verbindend verklaard (AVV) is en dat dit ook voor hen consequenties heeft.

Sinds 2007 vallen producenten en importeurs van caravans en aanhangwagens onder het Besluit beheer autobanden. Dit betekent dat ook importeurs van caravans en aanhangwagens verantwoordelijk zijn voor inname en milieuverantwoorde verwerking van afgedankte banden. Sinds juli 2015 doen ze dit door de wettelijke afvalbeheerbijdrage voor de banden te betalen aan de Stichting Fonds Band en Milieu. RecyBEM organiseert hiermee de collectieve inzameling en verwerking. Zo draagt ook deze branche bij aan de kosten van inzameling en recycling van autobanden.

caravanbanden
.

Uit de branche

In het tijdschrift BEM-circle hebben een aantal ondernemers uit de branche iets verteld over hun milieubijdrage. Zoals Van der Slik Caravan Centrum Zoetermeer voor wie de afdracht al sinds 2008 een vanzelfsprekendheid is: “Ik had destijds niet het idee dat ik iets importeerde. Ik verkocht caravans die – naar ik aannam – door een andere partij werden geïmporteerd. Moest ik die banden als apart importproduct zien en er een bijdrage over afdragen? Wat een gezeur, vond ik toen. Na enige uitleg heb ik dat geaccepteerd. Ik ben netjes aan mijn verplichting gaan voldoen.”

Daarbij tekent Van der Slik Caravan Centrum aan dat sommige merken – zoals Adria – het hem gemakkelijk maken door de administratie en afdracht te verzorgen. “Bij Caravelair moet ik het wel zelf doen. Is ook oké, net zoals de gang van zaken voor de recyclebijdrage voor de koelkasten. Ik meld aan een instantie eenmaal per jaar hoeveel koelkasten er in de geïmporteerde caravans zaten – ik voel me geen koelkastimporteur, maar ik doe netjes mee.”

“Zoals elke ondernemer ook voor Buma/Stemra en voor reprorecht betaalt. Mijn dochter regelt de bandenopgave elke maand en eens per jaar checken we of het totaal klopt en trekken we het zonodig recht”, zegt het Zoetermeerse bedrijf dat vermoedt dat bij bedrijven die dat nog niet zo deden, geen onwil bestaat. Het gaat hier volgens hen om het niet bewust zijn van het bestaan van een wettelijke plicht.

onderweg met de caravan

Zelf op gaan pakken

Dat speelde ook bij Van Uden Caravans in Sint-Oedenrode: “Ik ben sinds november bestuurslid bij de BOVAG, afdeling caravan- en camperbedrijven. Bij een bestuursvergadering kwam het op tafel. Toen pas besefte ik dat ik zelf die afdracht moest gaan oppakken. Ik denk dat veel caravanbedrijven zich, net als wij, al die tijd niet aangesproken voelden. Zij werken als dealer voor de import van caravans immers via agenten. Nu blijkt dat zij er ten onrechte van uitgingen dat de afdracht hun pakkie-aan niet was. Zo was dat bij ons ook.”

Van Uden Caravans voert al jaren merken uit Duitsland (Bürstner), Frankrijk (Sterckeman) en het VK (Sprite), de eerste via Erwin Hymer Group, de laatste twee via Caravan Trading Europe. Toen duidelijk werd dat zij in actie moesten komen, waren zij in eerste instantie verbaasd. “Niet zozeer over het afdragen, het gaat hier niet over het principe. Het gaat meer over: waarom wij en niet de agent die naar ons idee feitelijk de import doet.”

Wie is er verantwoordelijk?

Volgens het Besluit beheer autobanden is de agent niet de importeur, de importeur is namelijk degene onder wiens verantwoordelijkheid in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf autobanden, caravans en aanhangwagens binnen Nederlands grondgebied worden gebracht en als eerste in Nederland aan een ander ter beschikking worden gesteld. Een agent verkrijgt meestal niet het eigendom, waardoor deze niet degene is die de caravan als eerste aan een ander verkoopt.

Intussen heeft Van Uden Caravans zich aangemeld bij de BEM en gaan zij ook met terugwerkende kracht vanaf juli 2015 aangifte doen over de banden die via dit bedrijf op de Nederlandse wegen terecht zijn gekomen. “Dat is nog wel een praktisch ding, omdat wij tussen 2015 en nu zijn overgegaan op een nieuw administratiepakket en ik niet meer in het oude systeem kan. Maar met een beetje goede wil kan ik de facturen achterhalen, de aantallen turven en de aangifte en afdracht regelen. Dat komt goed.”

Erwin Hymer Group

Goed nieuws voor alle dealers van de merken Bürstner, LMC, Eriba en Dethleffs: de Erwin Hymer Group NL heeft besloten om per 1 augustus 2021 de afdracht van de afvalbeheersbijdrage autobanden te gaan regelen voor hun Nederlandse dealers, als vertegenwoordiger van alle dealers. Heeft u voor deze datum caravans van deze merken of andere caravans uit het buitenland ontvangen en gefactureerd gekregen? Dan dient u zelf de aangifte voor de betaling van de afvalbeheersbijdrage autobanden te doen.

Caravan on the road

Adria: schuld ingelost

Intussen zijn veel ondernemers in de branche alweer een stap verder. Bij importeur Adria Benelux is ook de aangifte met terugwerkende kracht inmiddels geregeld. “Daarmee hebben wij als het ware ‘onze milieuschuld’ ingelost. Eigenlijk was de aangifte zo geregeld, een kwestie van tellen en het totaal maal de bijdrage. Wij hebben besloten dat de aangifte vanaf nu ook onze taak moet zijn en niet die van de dealers. Wij hebben onze dealers op de hoogte gebracht dat zij er in administratieve zin geen omkijken naar zullen hebben. Logisch, want wij zijn de importeur.”

Bij Adria hebben ze altijd gedacht dat de verplichting alleen gold voor gemotoriseerde voertuigen. “Daarom doen wij voor campers al jaren de afdracht, echter niet voor wat je onder de groep ‘aanhangers’ zou kunnen rekenen. Misschien hadden we ons daar wat eerder in moeten verdiepen. Het signaal dat Band & Milieu ons gaf, heeft ons aan het denken gezet. We hebben ons aangesloten bij de Vereniging Band en Milieu. Zoals het hoort.

Vragen van RecyBEM

Niet alle bedrijven zijn zich bewust van de verplichting tot betaling van de wettelijke afvalbeheersbijdrage autobanden. RecyBEM heeft daarom een aantal vragen opgesteld aan de hand waarvan duidelijk wordt of ee bedrijf de wettelijke afvalbeheersbijdrage autobanden moeten betalen.

  1. Koopt u nieuwe of gebruikte autobanden in het buitenland bij bedrijven die geen lid zijn van de Vereniging Band en Milieu?
    2. Koopt u autobanden bij websites van bedrijven die niet in Nederland zijn gevestigd? (Ondanks dat websites in het Nederlands zijn, kunnen ze van buitenlandse bedrijven zijn)
    3. Krijgt u autobanden, caravans of aanhangwagens geleverd uit het buitenland of wordt u vanuit het buitenland gefactureerd?
    4. Produceert of assembleert u caravans of aanhangwagens en koopt u de banden in het buitenland bij niet-BEM-leden?
    5. Importeert u auto’s, campers of bedrijfswagens met een extra set autobanden?
    6. Verkoopt u autobanden van sloopauto’s?
    7. Bent u de eerste die in Nederland de autobanden in de vervangingsmarkt brengt?

Is het antwoord op één van deze vragen ´Ja´? Neem dan contact op met RecyBEM: www.recybem.nl

Groot aanbod

Nog op zoek naar een nieuwe of tweedehands camper of caravan? Wij hebben een groot aanbod waar je uit kunt kiezen van dealers en particulieren. Of bekijk je liever eerst nog het laatste kampeernieuws?

Lees verder
Terug naar Kampeernieuws