Frankia M-Line 7 GD Neo: nieuwkomer in het hogere segment
Frankia kennen we van de luxe campers uit het grotere liner-segment. Maar voor modeljaar 2020 heeft de Duitse fabrikant een compleet nieuwe halfintegraalcamper ontwikkeld, op Mercedes en: geschikt voor het normale B-rijbewijs. We bekijken de Frankia M-Line 7 GD NEO.
Vorig jaar introduceerde Mercedes z’n langverwachte Sprinter met voorwielaandrijving. In modeljaar 2019 benutte alleen Hymer deze interessante camperconfiguratie, maar vanaf modeljaar 2020 heeft ook Frankia de Mercedes voorwielaandrijver in het portfolio, met de Neo halfintegraal.

Gewichtbesparing
Frankia is een relatief kleine camperfabrikant die hoogwaardige producten bouwt, tot en met grote, luxe liners die je alleen met C-rijbewijs mag besturen. Voor de Neo-halfintegraal ontwikkelde Frankia een volledig nieuwe lichtgewicht bouwwijze, zonder concessies te doen aan typische Frankia-kenmerken zoals de wintervaste dubbele bodem en de grote achterklep bij de garage – handig voor de fietsen.
Gewichtsbesparingen zijn onder meer bereikt door aluminium zijwanden (in plaats van polyester), een modern AL-KO chassis en een nieuwe manier van meubelbouw. De meeste kilo’s zijn bespaard door de wagen wat smaller te houden. En dat maakt de Neo ook nog ‘ns lekker wendbaar in stadsverkeer en op bochtige wegen.

Licht interieur
Binnen valt meteen het lichte interieur op. Het meubelwerk en de bovenkasten zijn uitgevoerd in mat wit gecombineerd met taupe kleurvlakken – de traditionele houttinten ontbreken en dat geeft de Frankia M-Line 7 GD Neo een moderne uitstraling. Ook anders dan anders zijn de bovenkastkleppen met hun fraaie, hoekige vormgeving. Met de cabinestoelen omgedraaid ontstaat een zithoek voor vier of zelfs vijf personen, als je ook het handige bankje meteen naast de deur meerekent. Dat is trouwens een ideale voetensteun om lekker lui vanuit de bijrijdersstoel een boekje te lezen of een uiltje te knappen.
De keuken
De dubbele tafel (met draaibare uitbreiding) en het werkblad in de keuken hebben een grijze steenstructuur die goed matcht met de rest van de camper, zoals de meubelstoffering en de gordijnen. De keuken is voorzien van een tweepits kooktoestel en een geïntegreerde spoelbak. Onder het werkblad zien we een 69 liter compressor koelkast van Dometic en in de drie keukenladen is voldoende ruimte voor kookspullen. Handig is de afdekking van de spoelbak, die in het aanrecht kan worden gestoken voor extra werkruimte.

Badkamer en slaapgedeelte
Tegenover de keuken vinden we de badkamer, met een slim interieur: hier zien we een grote douchebak van bijna 1 meter bij 70 centimeter – ruim voldoende om te kunnen douchen. Die ruimte ontstaat door een inschuifbaar fonteintje en een inschuifbaar Thetford banktoilet, met daarboven achter de spiegeldeuren ruimte voor toiletspullen.
De Neo heeft achterin twee enkele bedden waar je een groot tweepersoonsbed van kunt maken, met onder het ene voeteneind (links) een apothekerskast en onder het rechtervoeteneind een hangkast voor kleding. De bovenkasten zijn voorzien van indirecte verlichting en zo’n zelfde verlichtingsstrip zien we terug onder het aanrechtblad van de keuken: ‘ambiente’ verlichting noemen ze dat in de camperbranche, om het ’s avonds gezellig te maken in de camper.

Installaties
De Frankia M-Line 7 GD NEO heeft een verwarmbare dubbele bodem waarin de drink- en afvalwatertanks plus technische installaties vorstvrij zijn ondergebracht. Leidingwerk, water- en luchtslangen (voor de verwarming) zijn netjes weggewerkt. Fijn is ook de zogenaamde doorlaadbare bergruimte over de volle breedte, dat is perfect voor bijvoorbeeld ski’s. Met 69 liter inhoud is de Dometic-koelkast wat aan de krappe kant.
Conclusie Frankia Neo
De Neo is een uitstekend gebouwde, wintervaste camper waarmee Frankia een flinke stap zet in het hogere segment halfintegraalcampers die bovendien geschikt zijn voor het B-rijbewijs. Z’n frisse interieur onderscheidt ‘m van soortgenoten en de voorwielaangedreven Mercedes rijdt fantastisch, zeker als je kiest voor de 177pk versie met 9-traps automaat.
Plus & Min
+ modern interieur
+ slimme badkamer
+ toegankelijke garage
Technische gegevens
CHASSIS/MOTOR
Chassis Mercedes Benz Sprinter 414 CDI
Motor 143 PS EURO-6-BlueTec-Motor (standaard)
Maximum vermogen 105kW/143 bij 3.800 rpm
Maximum koppel 330Nm bij 1.200 rpm
AFMETINGEN
Lengte: 698 cm
Breedte: 224 cm
Hoogte: 290 cm
Stahoogte: 200 cm
GEWICHTEN
Rijklaar gewicht: 3.055 kg
Maximummassa: 3.500 kg (optioneel 4.500 kg)
Laadvermogen: 445 kg
ZITTEN* & SLAPEN
Aantal zit-/slaapplaatsen: 4/4
Bedden achter: 2x 198x80cm
dinette: 198x134cm
(*zitplaatsen met veiligheidsgordels)
Prijs vanaf € 88.050
Meer info: www.raemacampers.nl
Benieuwd welke campers van Frankia er nu te koop staan? Bekijk het huidige aanbod hier. Of liever eerst nog wat andere campertesten bekijken? Dat doe je hier.