Geplaatst op: 14-10-2023 Geschreven door: Redactie Leestijd: 7 minuten
Eura Mobil Profila T 696 EB: een exclusieve Camperland versie

Eura Mobil Profila T 696 EB: een exclusieve Camperland versie

Eura Mobil Profila T 696 EB: een exclusieve Camperland versie

De Mercedes Sprinter als basisvoertuig voor campers leek uit nood geboren door een gebrek aan exemplaren van Fiat. Die crisis is echter bezworen maar gebleven is de nieuwe Sprinter met voorwielaandrijving. Dat geldt ook voor de Eura Mobil Profila T 696 EB. Gewoon leverbaar op het chassis van een Ducato maar met Mercedes als basis, een bestseller.

Eura Mobil is in Nederland niet het meest bekende campermerk. Maar als het aan dealer/importeur Camperland ligt, gaat daar de komende jaren een stevige verandering in plaatsvinden. Allereerst door het aantal verkooppunten uit te breiden. Een kleine twee jaar geleden nam Truckland camperspecialist Cor van den Oever over om met behoud van alle kennis en expertise verder te gaan onder de naam Camperland. Inmiddels staat een tweede vestiging in de steigers, met een paar maanden zullen hier de eerste persberichten over verschijnen. En daarbij blijft het niet, in de nabije toekomst zullen er meer volgen.

Een andere reden waarom Eura Mobil in naamsbekendheid meer in zijn mars heeft is de kwaliteit van het aanbod. Net als bij eigenlijk alle Duitse camperbouwers is een concessie aan bouwkwaliteit ondenkbaar. Bij Eura Mobil vliegt de prijs alleen niet uit de bocht terwijl het toch echt geen budgetmerk is. Dat is te zien wanneer je de Profila T 696 EB in een speciale Camperland uitvoering nader bekijkt, een smakelijke halfintegraal met een prominente ster op het chrome van de grille.

Wrap

Het meest opvallende aan de Camperlandversie van de Profila T is de in witte folie gewrapte cabine. Standaard is deze zwart. Ook mooi maar in het wit sluit de cabine beter aan op de kleurstelling van de opbouw. Een ander voordeel is dat de wrap niet alleen optisch een functie heeft maar de originele lak ook beschermt tegen dat rare zonlicht van tegenwoordig of steenslag. Mocht je na een aantal jaren toch zin krijgen in zwart, dan is de folie eenvoudig te verwijderen en komt daar een nog nieuwe cabine onder tevoorschijn, inclusief de gelakte bumper want dat hoort bij de van alle opties voorziene Profila T 696 EB die Camperland van een wrap voorziet.

 

Vakantieklaar

Wanneer je een nieuwe camper koopt, zal je deze al snel aan de hand van een optielijst moeten personaliseren. Bij deze Profila T hoeft dat niet. Alles zit er al op, aan en in. Koelkast vullen en de vakantiebestemming intikken is genoeg. De Mercedes heeft in de Camperlandversie alle rijhulpsystemen die er beschikbaar zijn. Extra fijn is de dubbele camera achterop, werkzaam als een binnenspiegel of achteruitrijcamera wanneer je de 9-traps automaat in R zet. De start is keyeless. Het is een Mercedes 415CDI die 170PK levert en voorzien is van AdBlue technologie. Het verlaagde onderstel is van Al-Co evenals de bredere achteras. Een set lichtmetalen velgen werkt dat allemaal mooi af. Overigens is het chassis capabel om 4500kg te dragen, maar rijbewijstechnisch is de max de welbekende 3500kg zodat er met een B op je roze papiertje gereden kan worden.

Opbouw

De GFK opbouw is voorzien van alle aansluitingen, zelfs een gaskraan voor de barbecue is standaard. De ramen zijn flush in de wanden verzonken. Achter de luiken rondom vind je een mega XXL garage, de techniek van de Alde vloeistofverwarming en de toiletcassette. Wat opvalt is de ruime opzet. De Eura Mobil heeft een dubbele verwarmde vloer die behoorlijk diep is. Het maakt een snelle inspectie mogelijk en alles blijft goed bereikbaar wanneer er onverhoopt een storing is. 

 

Interieur

Binnen zorgt de vloer voor een gelijke met de cabine, er zijn geen opstapjes behalve uiteraard bij de ingang. Een elektrisch bedienbare trede en de comfortdeur met raam verzorgen de entree. Het interieur biedt verder enkele bedden met een opvulbaar middendeel. Bovenkasten rondom met genoeg hoofdruimte eronder en aan beide kanten een raam. 

De middenkeuken heeft ernaast een 142L koelkast met vriesvak en beschikt verder over een afzuigkap, een dakluik met een Maxxfan, 3-pits kooktoestel en een eveneens afgedekte spoelbak. Erboven kastjes die tot aan de cabine doorlopen en eronder lades met een sierlijk gebogen front. Niet alleen mooi maar ook praktisch, de vorm valt mooi tegen de betimmering van de badkamer aan de andere zijde aan. Uiteraard zonder het aan te tikken. Die Badkamer is lekker ruim met het bekende toilet en een fonteintje wat wegklapt zodat de douchedeur dicht kan. De afwerking is gericht op makkelijk schoonmaken.

De lounge is die benaming waardig wanneer de cabinestoelen omgedraaid zijn en de in alle richtingen verschuifbare tafel gepositioneerd is. Met die draaibare cabinestoelen is het wel enigszins “zoeken” in de iets smallere cabine van een Sprinter maar dan heb je een rondomzit waar het met 5 personen nog steeds gezellig is. Het hele interieur is lekker licht gehouden. De houtkleur is dat ook maar heeft veel nerf zodat het nergens steriel wordt. Ruimtelijk is het ook gebleven, mede dankzij de bovenkasten die niet overdreven groot uitvallen en slim geplaatst zijn.

Prijs

De vanafprijs van de Eura Mobil Profila T 696 EB is € 115.150,- In de overcomplete Camperland uitvoering staat er € 151.345.- op de prijskaart. Uiteraard een vorstelijk bedrag maar dat geldt voor alle campers in de tegenwoordige tijd. Toch is de prijsstelling scherp. Wanneer je een basisversie aanschaft en zelf voor alle accessoires gaat kiezen die in de Camperland versie al aanwezig zijn, valt je keuze een stuk duurder uit. Daarbij zijn bijvoorbeeld de rijhulpsystemen van de Mercedes, niet zomaar achteraf in te bouwen. 

Verhuur

Wanneer er twijfel is of deze of een andere camper wel bij je past, biedt Camperland de mogelijkheid er eentje eerst te huren. Wanneer je daarna tot aankoop over gaat, krijg je de huurpenningen als korting weer terug. Een andere mogelijkheid is om een exemplaar aan te schaffen uit die verhuur. Dat is bij Camperland anders dan anders. Doorgaans staat er op de teller van een ex-verhuur camper zo’n 80.000km, daar hebben dan best veel verschillende chauffeurs in gereden. Camperland gaat niet verder dan 20.000km wat een stuk overzichtelijker is en nog steeds een aantrekkelijke korting oplevert. 

Service

Onderhoud en reparaties zijn bij Camperland zeer goed geregeld. Met Truckland als moedermaatschappij die over 12 vestigingen in Nederland beschikt, is er altijd een ter zake kundige garage in de buurt waar de mechaniek van het basisvoertuig geserviced kan worden. Wanneer er iets aan het woongedeelte moet worden gedaan kan dat soms ook of in alle gevallen bij Camperland in Herpen. Want het specialisme wat twee jaar geleden Cor van den Oever kenmerkte, is hier niet alleen bewaard gebleven maar ook verder uitgebouwd met een nieuwe werkplaats waar met een vijftal straten aan meerdere campers tegelijk gewerkt kan worden. Ook wanneer je geen Camper bij Camperland gekocht hebt, ben je hier van harte welkom om je kostbare bezit de aandacht te geven die het verdient. 

 

Voor meer informatie: www.camperland.nl

Lees verder
Terug naar Campertesten